Salutare, dragi telespectatori! Îmi face plăcere să vă prezint astăzi pe fondatorul și directorul companiei Pro Imobil, domnul Vlad Musteață.
Vladimir Caraulinîi: Am dori să aflăm de la dumneavoastră despre activitățile companiei dumneavoastră, despre dezvoltarea afacerii, câteva sfaturi pentru viitorii manageri, antreprenori, idei de afaceri și alte subiecte conexe.
Vlad Musteață: În primul rând, compania a fost înființată pe baza muncii mele de agent imobiliar și a recomandărilor și solicitărilor clienților mei, care au început să vină direct la mine. Nevoia de a angaja oameni noi care să mă ajute în munca mea a apărut treptat. În timp, acest proces s-a dezvoltat și am început să avem agenți specializați, fiecare într-un domeniu specific, cu propria bază de clienți și potențiali clienți. Aceasta a fost una dintre cheile care au condus la creșterea productivității și eficienței atât a agenților, cât și a companiei. Desigur, acesta este unul dintre principiile noastre: un agent se concentrează doar pe vânzarea sau închirierea proprietăților într-o anumită regiune, cu un anumit nivel de apartamente, prețuri și case, în funcție de specializarea lor. Piața era în general împărțită pe sectoare, dar am introdus un know-how care nu era practicat în mod obișnuit, și anume să avem agenți specializați sau ultraspecializați într-un domeniu îngust, dar care știu absolut totul despre asta, fiecare potențial client, toate proprietățile și, prin urmare, gestionați informațiile mai eficient.
Vladimir Caraulinîi: Câți agenți aveți?
Vlad Musteață: În acest moment avem peste o sută de agenți.
Vladimir Caraulinîi: Este o cifră destul de impresionantă. Mulți agenți imobiliari, din câte știu eu, spun că piața a intrat în impas, iar afacerile practic s-au oprit. Dar faptul că ai o sută de agenți indică faptul că activitatea ta se dezvoltă și merge bine.
Vlad Musteață: Nu atât numărul agenților contează, cât eficiența lor pe segmentul de piață în care își desfășoară activitatea. Piața este în continuă mișcare. Cineva vinde, cineva cumpără, iar prețul poate varia în funcție de situația economică a țării, în sus și în jos. Dar, în cele din urmă, tranzacțiile imobiliare au loc mereu. Treaba noastră este să fim mai aproape de clienții noștri, să-i ajutăm, să le oferim exact ceea ce au nevoie și își pot permite.
Vladimir Caraulinîi: Multe firme de construcții noi au plasat o mulțime de reclame. Lucrezi mai mult ca dezvoltatori, promovând idei?
Vlad Musteață: Nu, lucrăm și cu dezvoltatori. Avem un avantaj față de publicitatea lor, deoarece primim oameni care, de exemplu, au vândut o proprietate veche prin noi și acum doresc să cumpere un apartament într-o clădire nouă, prin care îi ghidăm, îi ajutăm să facă cea mai bună alegere și să ofere acestea sunt cele mai bune oferte disponibile pe piata. În primul rând, dorim să ne asigurăm că este o investiție sigură și apoi, în funcție de prețul și nivelul pe care și-l permit, este cea mai bună alegere pentru ei. Drept urmare, avem și anumite reduceri de la dezvoltatori pe care le putem oferi clienților noștri. Avem cele mai complete informatii cu privire la termenele reale de finalizare a proiectului si situatia juridica a unei firme in acea etapa.
Ne străduim să dezvoltăm o relație pe termen lung cu fiecare client care vine la noi și suntem încântați când clienții noștri ne contactează după ani de zile și încă apelează la noi. Aceasta înseamnă că serviciile pe care le-am oferit au fost de înaltă calitate.
Vladmir Caraulinîi: Aproximativ de cât timp ai lucrat la reputația ta?
Vlad Musteață: Accentul nostru nu s-a pus doar pe reputație, ci pe furnizarea constantă a muncii de înaltă calitate. Reputația este o consecință a furnizării de muncă de calitate și asta este ceea ce încercăm să transmitem agenților noștri. Credem că munca de calitate duce în mod natural la recomandări și recomandări, fără a se concentra în mod special pe marketing sau publicitate.
Vladimir Caraulinîi: Da, acesta este cel mai sigur mod de a atrage noi clienți și de a-i păstra pe cei existenți.
Vlad Musteață: Am avut astăzi un specialist din Germania care a făcut parte dintr-un program de schimb de experiență și s-a specializat în introducerea unor mecanisme de control sau îmbunătățire a calității. Acesta este scopul pentru care ne străduim în prezent, să lucrăm doar pe aspectul calității și mai puțin pe marketing. Ne-a analizat procesele și ne-a dat sfaturi foarte utile.
Vladimir Caraulinîi: Aș dori să oferiți câteva sfaturi viitorilor antreprenori care au nevoie să dezvolte economia moldovenească.
Vlad Musteață: În primul rând, îi privim pe fiecare dintre agenții noștri ca pe parteneri, iar fiecare agent nou este un mic antreprenor. Ei trebuie să lucreze la construirea bazei de clienți, marketing, recomandări și calitatea muncii lor. Singurul lucru pe care îl repet în mod constant este că nu există scurtături, iar acesta ar fi un sfat pentru antreprenorii mai tineri. Nu există comenzi rapide pentru a obține rezultate. Rezultatele pot fi obținute doar prin muncă asiduă și încep să dea rezultate abia după cel puțin șase luni de activitate. Orice rezultat care vine mai repede este un rezultat artificial sau de scurtă durată.
Pentru mine, este un standard normal atunci când o persoană nu numai că finalizează o tranzacție sau cumpără ceva, dar vă recomandă și altor 20 de persoane. Acesta este nivelul maxim la care ne străduim, nu doar pentru a finaliza o tranzacție, ci și pentru a menține o relație și o recunoștință din partea persoanei care a interacționat cu noi. Este un concept de bază pentru noi ca fiecare client să fie privit ca un partener și ar trebui să menținem o colaborare care să dureze nu doar zile sau luni, ci ani, și nu o singură tranzacție, ci mai multe. Am decis deja să ne schimbăm atenția către calitate, care există deja, dar o vom redirecționa exclusiv către calitate.
Vladimir Caraulinîi: Serviciile dumneavoastră sunt controlate de calitate?
Vlad Musteață: Da, avem un departament de control al calității, al cărui personal comunică cu clienții noștri. Am plasat chiar și acest serviciu pe site-ul nostru, unde orice client ne poate sugera idei care ne vor ajuta să ne îmbunătățim operațiunile.
Vladimir Caraulinîi: Care sunt obiectivele tale pentru următorii 10 ani? Ai un plan, o strategie, o idee?
Vlad Musteață: Prefer să mă concentrez pe azi și pe mâine.
Vladimir Caraulinîi: Vrei să crești numărul de agenți?
Vlad Musteață: Avem nevoie de câți agenți absolut suficiente pentru nivelul de cerere și solicitări pe care le avem, iar procesarea cererilor și adreselor să fie la un nivel maxim. Daca numarul existent de agenti raspunde acestor nevoi, nu va fi nevoie sa-l mariti artificial. Principalul lucru este ca toți clienții să fie mulțumiți, iar orice client care ne contactează să fie consultat de agenți la cel mai înalt nivel.
Vladimir Caraulinîi: Vrei să treci într-o nouă etapă de construcție, investiție sau parteneriat cu firme de construcții?
Vlad Musteață: Dacă ar fi să ne schimbăm tipul de activitate, am deveni concurenți cu actualii noștri parteneri. Din aceste motive, rămânem în nișa pe care am ocupat-o. Ne propunem să oferim cele mai calitative servicii, să oferim clienților și partenerilor rezultatele pe care le așteaptă. Prefer să fiu bun într-un domeniu decât mediocru în mai multe.
Vladimir Caraulinîi: În acest domeniu, în stadiul actual, unde aveți cel mai mare număr de contracte, realizări, în fondul locativ nou sau în fondul locativ vechi?
Vlad Musteață: E 50/50 pentru că pentru ca cineva să achiziționeze ceva din noul fond locativ, trebuie să vândă ceva din cel vechi. Există un echilibru între aceste tranzacții. Oamenii vând apartamentele pe care le au în case vechi și pot solicita sau nu un credit ipotecar. Există instituții bancare cu care colaborăm și le putem oferi astfel de servicii. Creditele ipotecare nu sunt la dobânzile de altădată, sunt mai accesibile, iar condițiile de eliberare a sumelor sunt mai simple, așa că tot mai mulți oameni pot solicita un credit ipotecar. Deoarece apartamentele din blocurile noi sunt mai mici, acestea sunt mai accesibile chiar și pentru cei de la țară, nu doar pentru cei plecați în străinătate și investesc bani în cumpărarea de apartamente. Nu este mare diferenta intre a cumpara apartamente intr-un bloc nou sau vechi; cu ofertele noastre diferenta poate fi de doar 2-3 mii euro.
Vladimir Caraulinîi: Deci, populația tinde să aibă calitatea vieții și să adopte planificări mai moderne.
Vlad Musteață: Acestea sunt procese naturale, cum ar fi creșterea familiilor, căsătoria și tendința naturală de a avea condiții de trai. Este normal ca oamenii să se mute din apartamentele vechi în unele mai noi și mai bine construite.
Vladimir Caraulinîi: Ce părere blochează despre scăderea prețurilor pentru apartamentele din vechile?
Vlad Musteață: În ultimii doi ani, prețul apartamentelor din blocurile vechi a scăzut și această tendință se va accentua. Există multe oferte interesante de apartamente noi care nu diferă mult ca preț de cele vechi. Este o scădere naturală a prețurilor, deoarece blocurile construite în anii ’50-’60 sunt într-o stare tehnică deplorabilă. Populația va migra către apartamente mai noi și mai bine întreținute.
Rolul nostru pe piață este de a oferi cele mai bune informații pentru clienții noștri, astfel încât să beneficieze de cele mai atractive oferte.
Vladimir Caraulinîi: Poate nu poate dezvălui secretul în ce direcție se va dezvolta Chișinăul, Vadul lui Vodă, Ialoveni, Anenii Noi?
Vlad Musteață: Se vor dezvolta zonele cu străzi importante, precum bd. Mircea cel Batran și Alba Iulia, iar orășelele Dumbrava și Durlești vor dezvolta foarte mult. Astfel, zonele de expansiune și dezvoltare vor afla în suburbiile din Ciocana și Buiucani.
Vladimir Caraulinîi: Vă mulțumim foarte mult pentru interviu.